Skyline

Skyline

söndag 2 januari 2011

Framme ...

När jag åkte upp med hissen till Executive receptionen på 31:a våningen så kändes det verkligen som om jag inte hade åkt härifrån ...
Den här gången tog jag ett Twin room, eftersom jag förhoppningsvis får främmande nästa helg. Jag bara väntar på att Finnair ska bekräfta väntelistan för Ia som ska komma ..
Vi har ju fyllt 50 i höst bägge två, så vi tänkte fira en 100-årig födelsedag här i Shanghai.
Nu behöver vi inte heller dela täcke, utan får varsitt .. det känns skönt :-)



Bilden på hotellet stämmer så när som på en sak ... var f-n har alla hus i närheten tagit vägen ???
Hotellet ligger mitt i verkligt kinesiska kvarter, men ändå bara ett kvarter från värsta turistgatan. Här kan man köpa nygrillade fågelfötter på andra sidan gatan och längre upp efter gatan finns en uppsjö med butiker för hår .. peruker, topeer, fönar, shampoo mm mm mm

Resan hit har gått mycket bra, fast jag är lite mör efter 24 timmars resande. Jag startade i Luleå vid 12 igår, åkte sen med Turkish Airlines till Istanbul och sen vidare till Shanghai, också med Turkish.
Att åka med Turkish var en mycket positiv upplevelse, fräscha flygplan, gullig personal, mycke och god mat men ett konstigt språk ...



Ett stort plus var de jättestora TV-skärmarna vid varje stol.
Trots det lyckades jag inte bli fascinerad av Avatar, jag gjorde ett allvarligt försök men jag tycker det var mest trams .. långa blå troll som sprang omkring och spelade basket .... Ingenting för mig !!
Däremot fastnade jag i Australia med Nicole Kidman .. trevligt filmäventyr som var väldigt förutsägbar men alldeles lagom på ett flyg.
På långa flygningen var det så mycket mat så jag tackade nej till vissa serveringar ... det var hela tiden nån drink eller canape som skulle ner, och till saken hör ju att klockan var 23.30 när vi for och jag brukar inte äta så stora middagar mitt i natten.
Men jag säger det igen ... det var jättegod mat ... helt personliga menyer som man bestämde tillsammans med kocken och jag åt Shish Kebab som varmrätt ... delicious !!

Ett exempel på det knasiga språket:

Can yelegi koltugunuzum altindadir
Otururken emniyet kemermizi baglayiniz

Och till sist så ni vet:

Bebek puseti kalkisinis ve türbülansli hava kosulla rinda cikarilmali ve yerine konmalidir

1 kommentar:

  1. Coolt! Jag önskar nästan att jag kunde vara med och fira 150... Du tänker väl lägga ut bilder från firandet?

    SvaraRadera