Skyline

Skyline

fredag 21 januari 2011

Hot Pot

Sista dagen på utbildningen och Final Test. Det var även dagen för eleverna att flytta ut från klassrummet där vi varit sen mitten på december, och ut till sina riktiga platser där dom ska sitta och svara i telefon ..
Det var mycket fnitter och surr så jag tror det var både roligt och spännande ..
Provet gick precis så bra som jag trodde, inga överraskningar .. toppstudenterna var dom jag trodde och hela gruppen snittade på drygt 80% rätt .. det är höga poäng ...

Gary i mittgången

Nanami och Mizue i Japan gruppen

Kerry o Kelly i Kinagruppen

Steve i Kina gruppen

Emma i Kinagruppen

Lucky och Mook i Thailand gruppen



Bobo (The poser) i Thailand gruppen

Efter jobbet idag så ville eleverna ta med mig och käka Hot Pot och eventuellt Karaoke efteråt, så vi beställde taxi och drog iväg (de flesta) till ett Hot Pot-ställe mitt i stan. Det var tydligen populärt för man fick börja med att köa till hissen för att överhuvudtaget ta sig till den våningen ...
När vi kom upp så fick vi ett runt bord för 8 pers med ett stort hål i mitten och en stor meny på kinesiska där man fyllde i vad man ville äta och dricka ...
Jag lämnade över ansvaret på Daisy som satt igång och kryssade för en massa saker ..



Sen kom det in en "foyen" med en stor gryta i två delar som hon satte i hålet och tände nån slags värmare under. Ena delen av grytan var en buljong som var hot och en som var mild ...
Sen började dom bära in maten ... det var hur många fat som helst, vi fick ett extra bord vid sidan så vi rymde all mat, och sen la man ner mat eftersom i buljongerna och lät det koka en stund, och åt tillsammans med flera olika såser, starka och milda ... behöver jag säga att det var jättegott !!!
Utöver det kom det in vårrullar av nåt slag, och en massa olika dumplings .. jag vet nog inte vad hälften var av vad jag åt, och det är väl lika bra ...








På slutet la dom ner några små mörka bitar som såg ut som rå lever, så jag var ju tvungen att fråga om det var det ... nej, sa Emma det är bara blod .. ??
Dom sätter till lite gelatin bara ... men oj, va gott det lät .. ha ha.
Men jag har upptäckt en sak, när vi i Sverige provar nåt nytt som vi inte riktigt kan bedöma, så säger vi ofta att det smakar kyckling .. här gör dom likadant, men här smakar allt Tofu ...
Som grädde på moset, när jag hade provat allt, så kom det in en tallrik till ....


Å det är precis det som det ser ut att vara .. hjärna !!

De kan bedöma Hot Pot-ställen här utifrån hur fin hjärna dom serverar .. jaha ... det var ju bara att smaka och jag utmanade Aki från Japan, som var lika skeptisk som jag ... Om jag smakar så smakar du .. så då var jag ju tvungen .. och faktiskt .. det smakade inte så tokigt ..
Emma berättade att när hon var yngre och gick i skola och hade gjort nåt bra, exempelvis skrivit bra på ett prov eller nåt, så kokade hennes mamma hjärna som belöning, både för henne och för hennes hjärna ..

Så nu har min hjärna fått en belöning ... :-)

Det blev ingen karaoke efteråt, det var aslång kö och alla var ganska trötta och proppmätta .. så det blev hemgång istället och det är ganska skönt ...
God Natt världen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar