Skyline

Skyline

söndag 23 januari 2011

Sista helgen ...

Insåg just att det är fjärde söndagen jag är här .. kom ju en söndag för 3 veckor sen, så det blir lite drygt 3 veckor som jag har varit här, för som sagt tidigare så åker jag hem tidigt på tisdag morgon.
Det här är dock första helgen som jag tillbringar helt utan sällskap, och det är ju inte lika kul men jag har haft en bra helg tillsammans med mig själv ..
Fördelen är ju att jag får göra precis som jag vill och gå precis dit jag vill och vara kvar där precis så länge som jag vill .. no compromise ..

Lördag var en fantastiskt fin dag, soligt och ca 7 grader varmt så dagen var som gjord för att promenera i .. startade med att gå upp till Peoples Park, gick helt nya gator (ingen konst) och hittade en massa nya affärer .. och restauranger .. inser mer och mer att jag måste tillbaka hit ... finns ju hur mycket som helst ..

Promenerade en stund i Peoples Park, och eftersom det var lördag så var det mycket folk som flanerade, gymnastiserade, spelade spel eller lekte med barnen .. kan bara tänka mig att det är fint här på sommaren när det blommar .. och det är verkligen mitt i stan .. en liten oas ..



När jag var less att titta på kineser som praktiserade "Kalix-karate" gick jag vidare till Shanghai Museum som ligger strax bakom.
Det var en del saker som var väldigt intressant, men oxå mycket som var svårt att förstå för en bonnläpp som jag, men det som fascinerade mest var att deras historia är ju så fantastiskt gammal.
Det handlar ju om tusentals år som dom har tillverkat lergods exempelvis, och dom har bevis för det ..
Sen var det kul att se gammalt kinesiskt porslin som man ofta ser på Antikrundan, och det stod oxå en hel del om all export till Norra Europa för nåra hundra år sen ...

Fiskebåtar

Häst i lergods från tiden runt Jesu födelse
Efter en stunds kultur så hittade jag ut i bruset igen .. det är ett ständigt brus i den här stan .. som om det inte får vara tyst. I parken utanför museet är det till o me högtalare på gräsmattorna som spelar musik, ingen chans att det är tyst nånstans ...

Utanför museet finns en nedgång mitt på torget, med en skylt .. Hong Kong Shopping center ... måste ju kolla vad det är ..
Precis som det står såklart .. ett gigantiskt shoppingcenter under jorden, i gångar .. krimskrams i långa rader, börjar bli lite less på att se samma saker överallt .. men helt plötsligt ändrade gångarna karaktär, och det började se ut som om man gick i en gammal stad, med kullerstensgator, och gamla gatlyktor ..

Hade kommit till ett ställe som heter typ Shanghai 1930, där dom har försökt återskapa lite av atmosfären från den tiden och det är rätt mysigt faktiskt .. små cafeer och små affärer ..



Efter den här promenaden så gick jag och käkade och drack en öl, innan jag gick vidare till marknaden där vi har handlat det mesta hittills, och jag planerade att handla det sista här ..
Dom är bra att ha att göra med (de flesta) .. man behöver inte tokpruta så mycket för dom har fattat att det är ingen idé att starta på fantasisummor .. ingen går på det längre ..

Fick bråka lite för Converse-dojorna, men tjurig som jag är så fick jag dom till det pris jag ville. Det var en kvinna i shopen samtidigt som jag som jag pratade lite med, hon var en pensionerad flygvärdinna från British Airways och hon kämpade med 5 par UGG:s samtidigt ...

Sen var det mest hotell slappande resten av dagen och kvällen ...

Söndag idag, och nåt så fruktansvärt dimmigt och disigt så jag tycker synd om turister som kommit hit idag för att se utsikt .. man ser inte Pudong sidan från andra sidan floden .. det är grått ..
Jag har inte tagit några bilder idag av den anledningen .. vill ha finare minnen av stan med mig hem ..

Idag har jag promenerat på nya gator, åt håll som jag aldrig varit åt .. och tro det eller ej .. jag hittade nya affärer .. jag skulle inte handla nåt idag .. hade jag bestämt !!
Kom hem med en bag, en handväska, 3 nagellack, ett par UGG:s åt Freja, en klocka, flera halsband, flera örhängen och ett par strumpbyxor .. och en rulle snöre .. måste snöra ihop en av väskorna så den håller hela vägen hem till LULE !!!

Vi ses snart !!!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Du är väldigt duktig på att skriva Inger,intressant och lagomt.Kommer att sakna bloggen när du kommer hem ..men vad är en blogg mot Inger live.
    Flyg försiktigt,ses på onsdag.

    SvaraRadera